Fisioscissor

Fascia therapie: Fisioscissor

Fascia zijn bindweefselvliezen die alle spieren, botten, zenuwen, bloedvaten en organen omvatten en met elkaar verbinden. Als de fascia te straks zijn kunnen pijnklachten ontstaan. Heeft u last van één van deze klachten? Dan hebben we misschien de oplossing. Onze behandel methode Fisioscissor® is geschikt voor de behandeling van:

• Littekenweefsel
  • Lymfeoedeem
  • Rugklachten
  • Tennisarm
  • Frozen shoulder
  • Bekkenpijn
  • Ontstekingen van pezen (bijv. de achillespees, hielspoor, knie- en schouderklachten)
  • Gewrichtsontstekingen

• Nieuw bij Fysio Steins | Hoogstraat: IASTM

IASTM staat voor: Instrument Assisted Soft Tissue Mobilization Technique. Dit is een manuele (met de handen) behandeltechniek, gebruikmakend van tools waarmee de fascia (bindweefsel) behandeld kan worden.

Bij Fysiotherapie Hoogstraat maken we gebruik van 5 verschillende tools. Deze tools heten fisioscissors, afgeleid van Fiscioscissione = splijten van myofasciaal weefsel met respect voor de fysiologie en inhoud.

De doelen van IASTM

• pijnklachten verminderen
    • spierspanning beïnvloeden
    • Range Of Motion (ROM) verbeteren (ROM = bewegingsvrijheid)
    • collageensynthese beïnvloeden

Fisioscissors

Dit zijn 5 technische instrumenten van chirurgisch staal, ieder met een unieke vorm en 2 bruikbare zijdes voor de behandeling van zachte weefsels (myofasciaal systeem).

Het myofasciaal systeem bestaat uit:
    • verschillende huidlagen (van oppervlakkig tot diep)
    • bindweefsel (fascia)
    • pees en spierweefsel

Fisioscissor

De geschiedenis / oorsprong

De Fisioscissor® is bedacht, ontworpen en ontwikkeld door John en Daniel Raimondi in 1999; beide fysiotherapeut en osteopaat. Jarenlange ervaring op het gebied van de behandeling van bindweefsel en de noodzaak om te analyseren en behandelen met een bepaalde nauwkeurigheid van sommige regio’s van ons lichaam, heeft geleid tot deze innovatie op het gebied van myofasciale therapie. De uiteindelijke vorm is tot stand gekomen door continue feedback tussen fysiotherapeut en patiënt.

Doel / werking

Draineren van kleine hoeveelheden vloeistof, en het losmaken van verklevingen tussen de verschillende lagen van myofasciaal weefsel (bindweefsel tussen spierbundels), zodat de verschillende lagen beter bewegen.

Wilt u nog meer informatie over deze nieuwe pijnvrije methode? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt ons bellen 0412 - 453608 of uw vraag stellen via ons contactformulier.