Fysiotherapie bij bekkenklachten

Waaruit bestaat de bekkenbodem

De bekkenbodem is opgebouwd uit spieren en banden (3-4 cm dik) en sluit de onderkant van het benige bekken af. De bekkenbodem is als een hangmat uitgespannen tussen de grote botten van het bekken. De organen van het kleine bekken: de blaas, de baarmoeder en de darm rusten op de bekkenbodem. De bekkenbodem vormt de scheiding tussen binnen en buiten. Er lopen drie (bij mannen twee) belangrijke afvoerkanalen door de bekkenbodem van binnen naar buiten: de plasbuis, de vagina en de anus. Daarnaast passeren ook alle zenuwen en bloedvaten die naar de geslachtsorganen gaan de bekkenbodem.

Fysiotherapie bij bekkenklachten

Wat is de bekkenbodem?
De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken, die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. Die bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine en ontlasting losgelaten of opgehouden kan worden. De spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Ook hebben ze een functie bij seksualiteit. Functioneren de bekkenbodemspieren niet goed, dan kan dat tot problemen op deze gebieden leiden. Ook kunt u pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem, bij het stuitje of bij het schaambeen hebben. Lage rug- en bekkenpijn kan veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken- en bekkenbodemspieren.

Een goed werkende bekkenbodem zorgt ervoor dat
  • je de urine of ontlasting goed kunt ophouden, ook bij hoesten of zwaar tillen
  • je windjes goed kunt ophouden
  • de organen in het bekken niet uitzakken
  • je goed kunt plassen en je blaas helemaal leegplast
  • je goed en volledig de ontlasting kwijt kunt
  • je kunt vrijen zonder pijn
  • je een goede stabiliteit hebt van het bekken in samenwerking met de spieren van de romp en om die reden geen chronische lage rugklacht hebt

Waarom bekkenbodemspieren niet goed werken
  • spieren te hoog gespannen zijn (overactief)
  • spieren te zwak zijn
  • spieren niet in staat zijn om op het juiste moment te reageren (verstoorde coördinatie)

De volgende klachten worden veroorzaakt door niet goed functionerende bekkenbodemspieren
  • Ongewild verlies van urine en/of ontlasting.
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten.
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie).
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen.
  • Pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen. Maar ook in de lage rug.
  • Pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem.
  • Begeleiding bij operaties in de onderbuik.
  • Bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling (vroeger bekkeninstabiliteit genoemd).

Waaruit bestaat een behandeling

De fysiotherapeut
  • Geeft voorlichting over en behandeling bij bekkenbodemproblematiek en bekkenpijn.
  • Helpt bij het leren herkennen en trainen van de spieren van het bekken, van de bekkenbodem en de spiergroepen waarmee de bekkenbodem in het dagelijks functioneren samenwerkt.
  • Coacht het herstel bij de verminderde fitheid die samenhangt met de klacht (conditie) en geeft ADL adviezen.
  • Adviseert en helpt bij het herwinnen van de controle over vulling en het legen van de blaas en de darmen (bijvoorbeeld blaastraining).

Bekken(bodem)fysiotherapie helpt
Problemen die optreden in en rondom het bekken, de lage rug, buik en de bekkenbodem. Dit kan bij mannen, vrouwen maar ook bij kinderen optreden. Veel klachten zijn te verhelpen, maar mensen vinden het vaak moeilijk om met dergelijke problemen naar een zorgverlener te gaan. Vaak schamen ze zich. Maar wie over die schaamte heen stapt en therapie krijgt, merkt dat deze vorm van fysiotherapie helpt! De klachten kunnen verholpen worden en dat veraangenaamt uw leven aanzienlijk.

Klachten die behandeld worden
  • (Chronische) bekkenpijn
  • Obstipatie
  • Ongewenst verlies van ontlasting of winderigheid