Wij wensen u prettige feestdagen en een gelukkig 2019

Beweegprogramma's

Wat is een beweegprogramma

Een beweegprogramma is een individueel opgesteld trainingsprogramma dat door patiënten met een chronische aandoening in groepsverband in onze praktijk wordt gevolgd. Het programma duurt 20 behandelingen waarvan 8 weken lang 2x per week en 4 weken lang 1x per week wordt getraind.

Het doel van een beweegprogramma

  • Primaire preventie van chronische aandoeningen
  • Secundaire preventie van chronische aandoeningen

20 tot 25 % van de Nederlandse bevolking leidt aan een chronische aandoening. Naar verwachting zal dit percentage in de toekomst alleen maar toenemen. Uit onderzoek blijkt dat voldoende bewegen het optreden van chronische aandoeningen kan voorkomen (primaire preventie), maar ook een gunstiger beloop bevorderd, indien de chronische aandoening reeds aanwezig is (secundaire preventie).

Voor welke patiënt is een beweegprogramma geschikt

De beweegprogramma’s zijn gericht op mensen die geen hoogcomplexe zorg nodig hebben en die niet zelfstandig een actieve leefstijl kunnen bewerkstelligen en onderhouden. Deze patiënten kunnen deze actieve leefstijl niet zelfstandig bereiken door hun leeftijd, doorgemaakte ziekte of chronische aandoening.
De fysiotherapeut kan het algemene advies: ga meer bewegen, vertalen naar individuele beweegdoelen. Waarbij rekening gehouden wordt met de aandoening, de belastbaarheid en de klachten en symptomen van de patiënt.
Het doel is dat de deelnemer aan het einde van het traject voldoet aan de Nederlandse Norm van Gezond Bewegen. De deelnemer kan aan het einde van het traject ervoor kiezen zelfstandig verder te bewegen bijvoorbeeld door meer te gaan wandelen, fietsen, zwemmen etc. Ook kan hij verder sporten in een van onze fitness groepen of een andere vereniging.

De Nederlandse Norm van Gezond Bewegen staat voor

Volwassenen en ouderen
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen
  • En: voorkom veel stilzitten

Kinderen van 4 tot 18 jaar
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten
  • En: voorkom veel stilzitten

Intensiteit van bewegen

  • Bij licht intensieve lichamelijke activiteit is er geen sprake van verhoogde hartslag of versnelde ademhaling. Denk hierbij aan afwassen, musiceren, klussen in huis of bijvoorbeeld yoga
  • Matig intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling. Matig intensieve activiteiten zijn wandelen, fietsen, trampolinespringen of paardrijden
  • Iemand die zwaar intensief lichamelijk actief is gaat zweten en raakt buiten adem. De meeste actieve sporten vallen in deze categorie (bijvoorbeeld voetbal, hockey, hardlopen, squash of wielrennen)

Daarnaast is stilzitten (zitgedrag) een aparte categorie, waarbij je helemaal niet beweegt. Hieronder vallen alle activiteiten waarbij je niet of nauwelijks meer energie verbruikt dan in rust. Over het algemeen geldt dit voor activiteiten die je zittend of liggend uitvoert (bijvoorbeeld: lezen, tv kijken, computeren, gaming, studeren).

Botversterkende/ spierversterkende en balansoefeningen

  • Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, gewichtheffen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen
  • Spierversterkende activiteiten (krachttraining of de combinatie van kracht- en duuractiviteiten) omvatten activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttrainingsoefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten als fietsen en zwemmen
  • Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van de balans terwijl iemand staat of beweegt, zoals op één been staan of een voorwerp van de grond oprapen. Maar denk ook aan yoga, ballet, TaiChi, of turnen

Welke beweegprogramma worden in onze praktijk gegeven


Vergoeding en voorwaarden

Verschillende verzekeringen vergoeden beweegprogramma’s. U dient echter wel een aanvullende verzekering te hebben. De voorwaarden hiervoor kunt u terugvinden in uw verzekeringspolis. Indien uw verzekering de kosten niet vergoed kunt u ook particulier een programma volgen. De kosten hiervoor zijn € 350,- voor 20 beweegprogramma sessies en 1 fysiotherapie behandeling voor onderzoek en screening. Dit wordt vergoed uit uw aanvullende verzekering of u krijgt een particuliere nota (€ 50,-).

Indien u een beweegprogramma wilt volgen heeft u een verwijzing beweegprogramma nodig van uw huisarts of specialist. Bij het coronaire beweegprogramma zijn ook uw laatste medische gegevens noodzakelijk.

Weetje: Het CZ vergoedt 1x per 3 jaar een beweegprogramma.


Deel deze pagina met vrienden en collega's


Neem direct contact op voor een afspraak
0412 - 453608
Of maak gebruik van ons afspraakformulier
Afspraak maken
Of stel uw vraag via ons contactformulier
Stel uw vraag
Of meld u aan voor onze periodieke nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Of download of bekijk onze informatiefolders
Informatiefolders

Andere bezoekers bekeken